Veel organisaties denken aan de korte termijn. Zeker in tijden van crisis. Bedrijven krijgen het benauwd van de economische ontwikkelingen en schrappen zo snel mogelijk alle budgetten waar zij van denken deze niet nodig hebben. Helaas hoort het recruitmentbudget daar ook bij. Maar is dit de slimste aanpak?

We hebben het in he verleden vaker gezien en we zien het nu weer: organisaties schrappen hun budgetten voor arbeidscommunicatie, employer branding en recruitment. Wellicht heeft jouw organisatie minder medewerkers nodig, omdat deze geraakt is door de coronacrisis.

Toch, als wake-up call, even een opsomming van de gevolgen als je nu alles rondom recruitment en employer branding volledig stopzet:

  • Alle kwaliteit die je hebt opgebouwd qua werving en selectie verdwijnt weer;
  • Waar interne processen verder verbeterd hadden kunnen worden, ligt het nu stil;
  • Je speelt te laat in op actuele ontwikkelingen in de markt en loopt zo achter de feiten aan;
  • Je raakt als werkgever verder verwijderd van de arbeidsmarkt;
  • Strategisch HR-beleid en strategische personeelsplanning verdwijnen naar de achtergrond;
  • Als de crisis voorbij is, sta je achteraan bij het werven van nieuw talent;
  • Na de crisis heb je flinke budgetten nodig om alles weer op peil te krijgen.

Daarom is het tijd voor een wake-up call: hoe ga jij je als organisatie voorbereiden op het herstel?

Recruitment anno 2020!

Dit is het moment om vast vooruit te kijken en (recruitment)zaken op te pakken die in het verleden bleven liggen vanwege ‘drukte’. Denk bijvoorbeeld aan: het testen en verbeteren van je sollicitatieproces. In plaats van de hele dag mensen ‘live’ te spreken ben je er de laatste maanden achter gekomen dat je mensen ook online prima kunt interviewen, wat je een hoop (reis)tijd kan schelen. Wat heb je hiervan geleerd? Pas deze mogelijkheid dan ook structureel toe in je recruitmentproces.

Er komt geen betere tijd om goed na te denken over de nieuwe kansen en mogelijkheden in recruitment dan nu. Ontwikkel met elkaar een visie en strategie op werkgeverschap en je werkgeversmerk. Vertaal dit naar concrete doelstellingen voor bijvoorbeeld een termijn van zes maanden. En laat het duidelijk zijn: het moet echt heel zwaar zijn ineens je zaak te moeten sluiten vanwege het coronavirus, waardoor je de recruitmentbudgetten moet schrappen. Maar ook dan kun je nog steeds 2 dingen doen: bij de pakken neerzitten óf een strategie bedenken voor een positieve, bloeiende toekomst. Wat kies jij?


Robin Boerhof
01-10-2020