De beste campagnes maak je niet alleen, maar door nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR en Communicatie. Kom eens met elkaar samen en organiseer met je collega’s en (externe) professionals een brainstormsessie om na te denken over je positionering op de arbeidsmarkt. Op deze manier zullen de meest creatieve ideeën ontstaan en kan je je onderscheiden van de concurrent.
Focus je niet op de standaard doelgroep, dat wordt al genoeg gedaan. Denk eens na over hoe je je kan richten op bijvoorbeeld mensen met een andere cultuur of een ander geboorteland. Op deze manier vind je veel nieuw talent, onderscheid je je van andere wervingsbureaus en verrijk je je organisatie.
Als je ervoor hebt gezorgd dat je basics op orde zijn, zoals duidelijk omschreven vacatures en een website die up-to-date is en daarnaast je doelgroep duidelijk maakt wie je bent en wat je biedt door middel van een goede branding…..dan is het belangrijk om eens out-of-the-box te denken. Het opzetten van een eenvoudige of al eens eerder gebruikte campagne is makkelijk, maar niet het meest effectief. Creëer een hit op social media door acties te bedenken die niet het meest voor de hand liggen.
Ook in 2019 zijn video’s weer een belangrijk onderdeel op het gebied van employer branding. Om je te onderscheiden en om op te vallen zal je wel alles uit de kast moeten halen. Zorg ervoor dat jouw video professioneel in elkaar gezet is en aantrekkelijk en uniek overkomt. Met het namaken van een video van de concurrent breng je geen eigen en unieke beleving over aan je doelgroep.
Als laatst: denk buiten de lijntjes door los te laten en patronen te doorbreken. Durf anders te zijn dan normaal en anders dan anderen. Door verschillende dingen te proberen ontstaan misschien wel de beste ideeën om nieuw talent te werven en laat je je employer branding stralen als nooit tevoren. Wees creatief!
Eline Boersma
01-02-2019