Een nieuw jaar is begonnen en we zijn allemaal weer lekker aan het werk. Maar wat kunnen we verwachten in 2018? Welke trends spelen er in de recruitmentbranche? Dat hebben wij voor je uitgezocht! Lees hier de 6 belangrijkste recruitmenttrends van 2018.

1. GDPR-wetgeving

GDPR staat voor General Data Protection Regulation, oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet houdt onder andere in dat een persoon actief toestemming moet geven om zijn gegevens te laten verwerken en gebruiken, het recht heeft volledig verwijderd te worden uit alle systemen van een organisatie en altijd bij een organisatie mag opvragen welke gegevens een organisatie over hem verzameld heeft. Een organisatie moet dus niet alleen volledig transparant zijn naar kandidaten toe, maar ook haar systemen hierop aanpassen.

2. Realistische vacatureteksten

Door schaarste op de arbeidsmarkt hebben kandidaten steeds meer te vertellen. Daarom is het belangrijk dat vacatureteksten eerlijk en transparanter worden geschreven. In 2018 zullen organisaties duidelijk moeten vertellen wat de functie inhoudt. Vage statements worden dan ook niet meer gebruikt, er wordt een realistisch beeld geschetst van het bedrijf en de functie. De werkgever moet in de vacature laten zien wie ze zijn. Misschien kan de trend ook beter omschreven worden als ‘laat jezelf zien in vacatureteksten’.

3. Employer branding

In 2018 moet je als bedrijf goed gaan investeren in je werkgeversmerk. Employer branding is ook voor recruiters erg belangrijk. Een eerlijkere vacature tekst waarin het bedrijf duidelijk laat zien wat je kan verwachten als je daar komt werken. Door een sterk werkgeversmerk neer te zetten kan je kandidaten beter laten zien wie jij als bedrijf bent.

4. Big Data

Bij deze trend is het belangrijk om te weten dat de techniek de recruiter niet vervangt, maar aanvult. Met data kan je betere inzichten krijgen in een match tussen werknemer en werkgever. Je kan dus betere doelgroepen creëren om je vacatures onder te verspreiden. Deze trend spreekt de trend van persoonlijkheid en transparantie die wij hiervoor besproken natuurlijk erg tegen. Het is dan ook belangrijk om de niet alles te gaan automatiseren en ook persoonlijk te blijven.

5. Post & search

Deze trend past goed bij conclusie van de vorige trend. Als recruiter post je een vacature online en in plaats van te wachten en te hopen dat er een reactie komt, ga je persoonlijk op zoek naar goede kandidaten. Kandidaten worden schaarser, dus het is belangrijk om ook zelf actief te gaan werven en kandidaten persoonlijk te benaderen.

6. Candidate journey

In het begin hebben wij het er al over gehad dat de kandidaten het bedrijf waar zij solliciteren echt willen leren kennen. Een belangrijk aspect hierin is de candidate journey, de kandidaat reis. Het gaat hier over de reis die kandidaten maken vanaf het zien van de vacature tot het aangenomen worden. Alle aspecten hierin laten zien hoe een bedrijf is en hoe het bedrijf te werk gaat.


Kaylee Latumahina
28-02-2018