Video solliciteren is niet iets nieuws. Technisch gezien kon dit al veel langer. Maar in deze bijzondere tijd zien we dat, als het eenmaal moet, processen heel snel kunnen veranderen. En dat geldt ook voor het sollicitatieproces, dat razendsnel ‘remote’ plaats vond. Ineens ging 90% van alle sollicitaties remote: Maar wat hebben we daarvan geleerd?  

1. Het scheelt (reis)tijd
Via video hebben wij sneller contact met elkaar en is het voor veel kandidaten makkelijker om de gesprekken in te plannen. Doordat de sollicitatiegesprekken nu ‘remote’ zijn, blijkt het ook prettig te zijn voor de candidate experience. De kandidaat kan namelijk ontspannen in zijn eigen omgeving achter de camera plaatsnemen, zonder de stress te ervaren van het: ‘ben ik wel op tijd?’ Ook kun je vanuit Utrecht via video best iemand voor de vestiging in Groningen zoeken.

2. Gestructureerd sollicitatiegesprek
Met een ‘remote’ sollicitatiegesprek vergroot je ook de kans op een meer gestructureerd gesprek. Met goede videotechnologie kun je zowel een interview, motivatie als assessment in één keer afnemen. Dit zorgt voor efficiëntie in het sollicitatieproces.

3. Meer dan alleen sollicitatiegesprekken
Nu de traditionele sollicitatiegesprekken zijn vervangen door de ‘online’ versie, blijkt dat ook video in allerlei andere delen van het werving- en selectieproces een uitkomst kan bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een virtuele rondleiding door het bedrijfspand, het zien van de werkplek of het ontmoeten van je toekomstige collega’s. Ondanks dat de gesprekken nu ‘remote’ plaats vinden kan je nog steeds de kandidaat de ‘volledige’ candidate experience geven.

4. Samenwerking juist makkelijker
Meestal is de rol van het hele team bij werving en selectie vrij beperkt, omdat het vaak lastig is om een sollicitatiegesprek te plannen waarbij zowel de kandidaat, recruiter en eventuele andere collega’s op dezelfde datum en tijdstip kunnen. Nu grotendeels iedereen vanuit huis werkt kun je via video de gesprekken snel en makkelijk delen.  Met één interviewer kun je anderen laten meekijken, of zich kort laten voorstellen. Of je neemt het gesprek op en deelt het later. En met goede videotechnologie kun je een heel team vervolgens kandidaten op een gestructureerde manier laten beoordelen, zodat het ook nog eens eerlijker gebeurt dan ooit tevoren.

5. Het hoeft niet allemaal live
Zoals in het vorige leerpunt aangegeven moesten we in het verleden vaak veel schuiven in de agenda’s. Vooral de agenda van de ‘hiring manager’ zat vaak overvol, waardoor sollicitatiegesprekken soms letterlijk tussen de bedrijven door moest. Nu in deze periode iedereen ‘remote’ werkt, merken we dat het met video solliciteren makkelijker wordt om een plekje in de agenda te vinden. Maar het sollicitatieproces hoeft ook niet per se allemaal live. Veel bedrijven vragen tegenwoordig ook aan de kandidaat om een pitch op te nemen, of om via bepaalde online tools een vragenlijst in te vullen of een assessment te maken met een bepaalde deadline.


Kaylee Latumahina
14-05-2020